Από τον Φεβρουάριο του 2023, ισχύουν νέοι κανονισμοί για την οδική μεταφορά εμπορευμάτων. Η εφαρμογή αυτών των κατευθυντήριων οδηγιών στοχεύει στη βελτίωση της κοινωνικής προστασίας των οδηγών, τη μείωση των εκπομπών CO2, και την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας. Ο βασικός αντίκτυπος του Mobility Package της ΕΕ θα είναι στους διεθνείς μεταφορείς, ιδίως σε εκείνους που λειτουργούν με ελαφρά οχήματα και στις επακόλουθες προσαυξήσεις.
Τι είναι το Mobility Package της ΕΕ; – Εφαρμογή, κανονισμοί, και επίπτωση στην οδική μεταφορά εμπορευμάτων
Mobility Package στο Ηνωμένο Βασίλειο και στην ΕΕ
Με την εφαρμογή των νέων κανονισμών του Mobility Package, όλες οι χώρες της ΕΕ και του Ηνωμένου Βασιλείου θα έχουν εναρμονισμένες κατευθυντήριες γραμμές για τις δραστηριότητες καμποτάζ και των μεταφορέων που εργάζονται διεθνώς. Αυτό σημαίνει ότι μισθοί, χρόνοι ανάπαυσης και περίοδοι κατά τις οποίες οι οδηγοί μπορούν να βρίσκονται εκτός της χώρας διαμονής τους, θα είναι ίδιοι σε όλη την Ευρώπη. Εφαρμόζοντας τέτοια μέτρα, οι διεθνείς κανόνες για τους οδηγούς φορτηγών και βαν θα γίνουν πιο σαφείς και η διασυνοριακή μεταφορά εμπορευμάτων θα πρέπει να γίνει ασφαλέστερη και ταχύτερη.
Νέοι Κανονισμοί που Επιβάλλει το Mobility Package της ΕΕ το 2023
Μέχρι φέτος, οι περισσότεροι κανονισμοί ασφαλείας που επιβάλλονταν στις οδικές μεταφορές εμπορευμάτων ίσχυαν μόνο για φορτηγά και οχήματα HGV (heavy goods vehicles), αφήνοντας ανοικτούς σε ερμηνεία τους κανονισμούς για τα ελαφρά οχήματα. Ωστόσο, με το νέο Mobility Package, που ισχύει από τον Φεβρουάριο του 2023, τα φορτηγά βαν και τα LGV (light goods vehicles) υπόκεινται στους ίδιους κανονισμούς κατά την εκτέλεση δραστηριοτήτων cross-trade και διεθνούς καμποτάζ.
Υποχρεωτική επιστροφή των οδηγών HGV και LGV στη χώρα κατοικίας τους κανονικά
Οι οδηγοί φορτηγών και βαν περνούν συχνά μεγάλα χρονικά διαστήματα σε διεθνείς μεταφορικές δραστηριότητες. Γι’ αυτό, το Mobility Package της ΕΕ σκοπεύει να επιβάλει ότι κάθε 4 εβδομάδες, οι οδηγοί υποχρεούνται να επιστρέφουν στο σπίτι τους για τουλάχιστον 45 ώρες. Η εφαρμογή αυτού του κανονισμού αναμένεται να γίνει από τις εταιρείες/εργοδότες.
Τα εβδομαδιαία χρονικά διαστήματα ανάπαυσης δεν μπορούν να περνιούνται στο όχημα
Σύμφωνα με τους νέους κανονισμούς του Mobility Package, τα χρονικά διαστήματα ανάπαυσης δεν μπορούν πλέον να περνιούνται στα οχήματα. Αντίθετα, οι εργοδότες πρέπει να διασφαλίζουν ότι οι οδηγοί ελαφρών και βαρέων οχημάτων περνούν τα χρονικά τους διαστήματα ανάπαυσης σε κατάλληλα καταλύματα με επαρκείς υγιεινές και εγκαταστάσεις ύπνου.
4 ημέρες διάλειμμα ανάμεσα σε επιχειρήσεις καμποτάζ
Αφού ολοκληρώσουν μια επιχείρηση καμποτάζ σε κράτος μέλος της ΕΕ, οι μεταφορείς πρέπει να έχουν μια περίοδο ανάπαυσης τουλάχιστον 4 ημερών πριν από δραστηριότητες που περιλαμβάνουν το ίδιο όχημα.
Τακτική επιστροφή του οχήματος στη χώρα καταγωγής
Κάθε όχημα (φορτηγό ή βαν) πρέπει να επιστρέφει στη χώρα της έδρας της εταιρείας, δηλαδή τη χώρα όπου το όχημα είναι καταχωρημένο, κάθε οκτώ εβδομάδες.
Εφαρμογή της δεύτερης γενιάς έξυπνων ταχογράφων
Η δεύτερη γενιά έξυπνων ταχογράφων, με τεχνικές προδιαγραφές που καθορίζονται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, έχει ως στόχο να αυξήσει την ασφάλεια στον δρόμο. Αυτοί οι ταχογράφοι θα καταγράφουν, μεταξύ άλλων, τις τοποθεσίες φόρτωσης και εκφόρτωσης, τις διασυνοριακές διασταυρώσεις και τα χρονικά διαστήματα ανάπαυσης.
Συνέπειες και Επιβαρύνσεις του Ευρωπαϊκού Mobility Package
Έλλειψη χωρητικότητας και οδηγών
Με τον υποχρεωτικό επαναπατρισμό των οδηγών κάθε 4 εβδομάδες και τις υποχρεωτικές περιόδους ανάπαυσης που μέχρι τώρα δεν ίσχυαν για τα ελαφρά οχήματα, ο τομέας των logistics θα αντιμετωπίζει ακόμη μεγαλύτερη έλλειψη χωρητικότητας και οδηγών οδικών μεταφορών εμπορευμάτων.
Πιο περίπλοκη και ακριβή διαχείριση και τεκμηρίωση
Με κάθε νέα μέτρηση που επιβάλλει το Ευρωπαϊκό Mobility Package, οι εταιρείες μεταφορών θα υποχρεούνται να τεκμηριώνουν και να αναφέρουν την υλοποίηση και τη συμμόρφωση με όλες τις κατευθυντήριες γραμμές. Οι έλεγχοι θα διενεργούνται τακτικά, με υψηλές πρόστιμα για τις εταιρείες μεταφορών που δεν υπακούν στα νέα πρότυπα.
Πιθανές επιβαρύνσεις και υψηλότερες τιμές αποστολής
Οι εταιρείες μεταφορών, ιδίως αυτές που έχουν κυρίως ελαφρά οχήματα που εκτελούν διεθνείς οδικές μεταφορές και δραστηριότητες καμποτάζ, θα αντιμετωπίσουν υψηλότερα έξοδα με την επιβολή του Ευρωπαϊκού Mobility Package. Οι εργοδότες είναι πλέον υποχρεωμένοι να παρέχουν κατάλληλη διαμονή στους οδηγούς με δικά τους έξοδα, καθώς και να εκτελούν λιγότερες δραστηριότητες καμποτάζ σε μια διαδρομή και περισσότερες συχνές επιστροφές σπιτιού τόσο για τους οδηγούς όσο και για τα οχήματα. Όλα αυτά θα αυξήσουν τις τιμές αποστολής για τους πελάτες με πιθανές επιβαρύνσεις.